Wewnątrzszkolny Program Doradztwa Zawodowego w Szkole Podstawowej nr 45 im. Kornela Makuszyńskiego w Katowicach
Rok szkolny 2020/2021
Spis treści:
1.Wstęp
2.Charakterystyka programu
3.Cele główne
4.Metody i formy pracy
5.Treść nauczania
6.Metody i formy pracy
7.Przewidywane efekty
8.Ewaluacja
Wstęp
Wewnątrzszkolny program doradztwa zawodowego obejmuje działania podejmowane przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacji, a w przyszłości zdobycia zawodu zgodnego z ich zainteresowaniami i możliwościami. Skierowany jest zarówno do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Podstawa prawna:
1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r.w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. poz. 325)
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
3.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
4.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z dnia 11 stycznia 2017r.
Charakterystyka programu
Program został opracowany przez doradcę zawodowego i realizowany jest wśród uczniów klas 0-VIII szkoły podstawowej. Działania prowadzone w ramach preorientacji i orientacji zawodowej zaplanowane są na cały rok szkolny. Podczas zajęć uczniowie poznają: swoje mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, predyspozycje, dowiedzą się jakie czynniki należy brać pod uwagę przy wyborze przyszłego zawodu i szkoły.
Młodzież zapozna się z zawodami istniejącymi na rynku pracy, dowiedzą się jakie czynności wykonuje osoba reprezentująca dany zawód, jakie są wymagania i przeciwskazania do jego wykonywania.
W trakcie roku szkolnego w miarę możliwości będą organizowane wyjścia na dni otwarte do szkół średnich. W kwietniu uczniowie wezmą udział w Śląskim Festiwalu Nauki, gdzie będą mogli zapoznać się z ofertą szkół średnich.
Uczniowie będą mieli dostęp do informatorów, folderów szkół, broszur dotyczących dalszego kształcenia.
Uczniowie klas VII i VIII podczas zajęć doradztwa zawodowego będą wypełniali ankiety oraz testy skłonności zawodowych i testy zainteresowań. Uczniowie niezdecydowani co do wyboru przyszłego zawodu lub szkoły będą mogli spotkać się z zatrudnionym w szkole psychologiem w celu badań preferencji zawodowych lub zostaną pokierowani do poradni psychologiczno- pedagogicznej.
Uczniowie zostaną zapoznani z zasadami rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, z elektronicznym naborem, terminem składania kwestionariuszy. Zostaną poinformowani jakie dokumenty, są potrzebne do przyjęcia do szkoły ponadpodstawowej, gdzie szukać informacji o profilach klas.
W klasach VII a i VII b będzie realizowana innowacja pedagogiczna: pt. „Wybierz mądrze! – moja droga do kariery”.
Cele główne:
Oddział„0”
Preorientacja zawodowa:
– wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami
– pobudzenie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
Klasy I-VI
Orientacja zawodowa:
– zapoznanie z wybranymi zawodami
– kształcenie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji
– rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
Klasy VII
Orientacja zawodowa:
– przygotowanie do świadomego i samodzielnego wyboru etapu kształcenia i zawodu
– informacje na temat systemu edukacji i rynku pracy
– rozwijanie zainteresowań i uzdolnień z uwzględnieniem predyspozycji zawodowych
Klasy VIII
1)Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.
2)Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa)
3)Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania.
4)Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości w aspekcie wyboru zawodu.
5)Dostarczanie informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy, o systemie szkolnictwa.
6)Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
7)Kształtowanie szacunku do pracy.
8)Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.
Metody i formy pracy:
Działania zawarte w programie realizowane są przez doradcę zawodowego oraz nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 45 w Katowicach w ramach lekcji wychowawczych, lekcji przedmiotowych oraz wycieczek.
Program obejmuje następujące obszary działań:
– praca z klasą (zajęcia grupowe)
– spotkania z rodzicami ósmoklasistów podczas zebrań/konsultacji
– praca z nauczycielami( wychowawcami)
Metody pracy:
-metoda projektu
-pogadanki
-burza mózgów
-wycieczki- dni otwarte w szkołach ponadpodstawowych, – spotkania z przedstawicielami szkół zawodowych
-prelekcje
-prezentacja
-programy komputerowe
-metody testowe -testy predyspozycji i preferencji zawodowych
-konsultacje indywidualne
-badania ankietowe, kwestionariusze
-analiza przypadku
Treści nauczania:
Program zawodoznawczy realizowany jest w 3 blokach tematycznych.
Zadaniem modułu I jest stworzenie uczniom warunków do lepszego poznania swojej osobowości i odpowiedzi na pytania:
a)Jakie są moje mocne i słabe strony?
b)Co lubię w sobie najbardziej?
c)Co mnie naprawdę pasjonuje?
d)Jaki jest mój system wartości, zainteresowania i zdolności?
W module II uczniowie odpowiadają sobie na pytania:
a)W jakich dziedzinach życia gospodarczego i społecznego widzę siebie w przyszłości?
b)Jaki zawód uważam za najbardziej interesujący?
c)Co według mnie znaczy „dobra praca”? Jakie warunki musi spełniać taka praca?
W module III uczniowie powinni znaleźć odpowiedzi na pytania:
a)Jaką wybrać szkołę?
b)Czym kierować się przy wyborze szkoły?
c)Gdzie mogę uzyskać pomoc w wyborze kierunku dalszego kształcenia?
Tematy zajęć – klasa VII
1.Wszyscy jesteśmy zdolni!
2.Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej.
3.Umiejętności a zawód.
4.Moje umiejętności.
5.Czym się interesuję?
6.Jak zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową?
7.Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa.
8.Zawody w moim najbliższym otoczeniu.
9.Od elektryka do kierownika.
10.Kompetencje na rynku pracy.
Tematy zajęć – klasa VIII
1.Moje umiejętności i sukcesy.
2.Zdolności i uzdolnienia.
3.Moje portfolio.
4. Czy i ja mogę być bohaterem?
5. Jakie wartości są dla mnie ważne?
6. Rozpoznaję swoje aspiracje.
7. Kariera zawodowa. Co w trawie piszczy?
8. Jak wybrać szkołę? Kim chcę zostać w przyszłości.
9. Zawody wokół nas.
10. Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawiania siebie.
Przewidywane efekty
Uczeń:
– Zna swoje zainteresowania, mocne i słabe strony, umiejętności, zdolności
– Zna wartość pracy i znaczenie pracy w życiu człowieka
– Zna czynniki wyboru zawodu
– Potrafi trafnie zaplanować własną drogę edukacyjno- zawodową
– Jest przygotowany do pełnienia roli pracownika
– Zna aktualny rynek pracy, zawody przeszłości i przyszłości
– Zna ofertę edukacyjną katowickich szkół ponadpodstawowych
– Potrafi dokonać autoprezentacji
– Zna kompetencje i kwalifikacje na współczesnym rynku pracy
– Wymienia umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych.
-Potrafi współpracować w grupie
– Rozwija kompetencje uniwersalne
– Jest przygotowany do ustawicznego kształcenia się
Ewaluacja działań
– pytania ewaluacyjne do uczniów (umożliwiające uczniom np. samoocenę własnej aktywności na zajęciach, samoocenę stopnia zrozumienia/przyswojenia poruszanych treści)
– portfolio
– analiza dokumentacji (Vulcan –tematy zajęć)
– obserwacja poziomu zaangażowania i motywacji, zachowań uczniów
– rozmowa doradcza z uczniem
– spotkania z absolwentami szkoły
– sprawozdania wychowawców/nauczycieli
– listy tematów zrealizowanych w każdym semestrze
Pod koniec każdego semestru wychowawcy dostarczają informacje dotyczące realizacji programu w formie tabeli ( przeprowadzone tematy lekcji wychowawczych, wyjścia tematyczne, itp.), na podstawie których zostanie sporządzony raport całościowy.
Osoby odpowiedzialne za realizację programu: wychowawcy, nauczyciele, pedagog,
psycholog, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel przedmiotu doradztwo zawodowe, pielęgniarka szkolna, nauczyciel informatyki.